Krótka historia cywilizacji

Krótka historia cywilizacji

Krótka historia cywilizacji – emocje, wybory, poczucie rozwoju cywilizacji i unikalne napięcie, a wszystko to zaklęte w godzinnej rozgrywce. Czy taka będzie moja przygoda z Krótką historią cywilizacji ?! Zobaczymy.

Pamiętacie może, że ostatnio próbowaliśmy z Dzikiem znaleźć fajną, szybką grę cywilizacyjną i skończyło się to na Carta Imperia Victoria. Dziś z pomocą przyszło nam wydawnictwo Lucrum Games, które udostępniło nam „Krótką historię cywilizacji”, grę autorstwa Jesse Li. Czy tym razem poczujemy, że gra będzie czymś więcej niż zabawą w dobieranie kolorów ?! Sprawdźmy to …

Co znajdziemy w pudełku ?

Może gra nie jest tak zmyślnie opakowana jak omawiana wcześniej CIV ale w pudełku znalazło się miejsce na:

  • 68 kart
  • 5 kart pomocy
  • 72 znaczniki zasobów
  • 5 znaczników inwestycji
  • instrukcja
Krótka historia cywilizacji
Pudełko.
Krótka historia cywilizacji
Zawartość pudełka.

Do grafik na kartach i jakości samego pudełka nie mam zastrzeżeń. Wszytko prezentuje się solidnie i czytelnie.

Jak wygląda rozgrywka ?

Z tego, co już wyczytałem na opisie pudełka, Krótka historia cywilizacji to gra kierowana raczej do zaawansowanych graczy. Podczas gry będziecie wyznaczać niepowtarzalną ścieżkę dla swego narodu, poprzez rozwój w dziedzinie Wiedzy, Budownictwa, Militariów i Ustroju. Z pomocą charyzmatycznych Przywódców poprowadzicie swój lud przez ciężkie czasy, zbudujecie wspaniałe Cuda, by cały świat mógł podziwiać Wasze osiągnięcia.

Przygotowanie do rozgrywki.

Jeżeli nie gracie wariantu dwuosobowego, to odłóżcie do pudełka kartę Bankiera. Ponieważ jest ona wykorzystywana tylko w wariancie dwuosobowym.

Posortujcie karty cywilizacji według numerów ery – znajdziecie go na środku paska na rewersie karty. Weźcie wszystkie pięć kart ery A i połóżcie je odkryte na środku stołu, utworzą one Rynek.

W grze 2-4 osobowej Rynek składa się z 5 kart. Natomiast w grze 5 osobowej Rynek składa się z 6 karty.

Potasujcie karty z talii S i rozdajcie każdemu graczowi po jednej. Są to karty początkowego ustroju, tworzące zaczątek Waszej Cywilizacji. Kładziecie je odkryte na stole przed sobą.

Weźcie kartę Przyszłość i połóżcie ją na stole, a na niej połóżcie kartę Internet. Potasujcie karty ery, a następnie jedna na drugiej układacie je na karcie Internet zaczynając od V ery kończąc na I. Będzie to Wasza Talia Cywilizacji, którą umieszczacie obok Rynku.

Na koniec rozdajcie każdemu po znaczniku inwestycji w wybranym kolorze, kartę pomocy w tym samym kolorze oraz 4 znaczniki zasobów. Wszystkie te elementy każdy gracz kładzie przed sobą i od tej pory będzie to zalążek Waszej Cywilizacji.

Rozgrywka.

Zaczynając od pierwszego gracza, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, będziecie wykonywać swoje tury. Wasza tura będzie składać się z dwóch faz: fazy akcji i fazy porządkowej. W fazie akcji wykonujecie jedną wybraną akcję, dzięki której możecie otrzymać nowe karty lub znaczniki zasobów. Następnie w fazie porządkowej uzupełniacie Rynek i sprawdzacie, czy gra nie dobiegła do końca.

Faza I: Faza Akcji

Podczas niej możecie wybrać jedną z dostępnych akcji, po jej wykonaniu przechodzicie do fazy porządkowej. Do wyboru macie 5 różnych akcji:

  • Inwestycja w kartę na Ryku.
  • Ukończenie własnej inwestycji.
  • Przejęcie inwestycji przeciwnika.
  • Aktywacja efektu.
  • Żniwa czyli dodatnie zasobów do swojej Cywilizacji.

Faza II: Faza Porządkowa

Po zakończeniu fazy pierwszej przechodzicie do drugiej porządkowej. Odświeżacie rynek, wykonując poniższe kroki:

  • Uzupełnienie Rynku: dołóżcie do Rynku tyle kart z Talii Cywilizacji, aby znajdowało się na nim 5 kart w przypadku gry 2-4 graczy albo 6 w grze 5 osobowej.
  • Sprawdzenie Ery: usuńcie z Rynku wszystkie karty starsze o 2 ery od bieżącej ery, w które nikt nie zainwestował. Następnie powtórzcie krok uzupełniania Rynku. Usunięte karty odrzucie do pudełka.

Jeżeli został spełniony jeden z warunków końca gry, rozgrywka dobiega końca, w przeciwnym przypadku swoją turę rozpoczyna następny gracz.

Koniec gry.

Gdy karta Przyszłość zostanie dodana do Rynku, albo któryś z graczy ją otrzyma, gra kończy się wraz z końcem tury aktywnego gracza. Następnie gracze obliczają swoje wyniki zgodnie z instrukcją i zwycięzcą zostaje gracz z największą liczbą punktów zwycięstwa.

Podsumowując.

Początkowo zasady wydawały się trudne, ale już podczas pierwszej rozgrywki przestały nam sprawiać jakiekolwiek trudności. Krótka historia cywilizacji, to naprawdę solidny kawałek rozgrywki płynnej bez niepotrzebnych przestojów. Gra jest świetnie wykonana, posiada dobrą mechanikę i klimat jakiego nie posiadała gra testowana przez nas wcześniej. Wszystkie te cechy razem powodują, że długo Wam się nie znudzi. Myślę, że jest to idealna gra dla każdego lubiącego dopracowaną rozgrywkę. Zadowoli ona nie tylko miłośników gier cywilizacyjnych i strategicznych, ale również sprawdzi się dobrze jako gra rodzinna czy imprezowa.

Krótka historia cywilizacji
Karty.

Czy gra jest odpowiednia dla dzieci? Myślę, że śmiało mogą w nią grać już dzieci od 10+. Gra posiada element edukacyjny, który możecie wykorzystać do przekazywania wiedzy na temat naszej cywilizacji.

Czy są treści kontrowersyjne? brak

Tytuł: Krótka historia cywilizacji
Autor: Jesse Li
Ilustracje: Desnet Amane, SY Li, Adam P. McIver
Wydawca: Lucrum Games
Wiek: 12+
Liczba graczy: 2 – 5 graczy
Czas: ok. 60 do 90 minut

Serdecznie dziękujemy! Egzemplarzem recenzenckim wsparło nas wydawnictwo:

Lucrum Games
Lucrum Games

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *