NERDADS.pl
Zaginiona Ekspedycja

Zaginiona Ekspedycja w poszukiwaniu El Dorado.

Zaginiona Ekspedycja to gra, która powstała w oparciu o ostatnią wyprawę Percy’ego Fawcetta do El Dorado. Zanim przejdę do opisywania swoich wrażeń dotyczących samej gry, to może kilka słów poświecę temu znanemu odkrywcy i podróżnikowi. Pomoże mi to trochę wprowadzić Was w klimat gry.

Fawcett urodził się w Devon w 1867 roku. W 1901 wstąpił do Royal Geographical Society, gdzie odbył szereg kursów i szkoleń, m.in. uczył się kartografii.

W 1906 po raz pierwszy wyjechał do Brazylii. Royal Geographical Society zostało poproszone o wytyczenie granicy między Brazylią a Boliwią. Fawcett stanął na czele wyprawy wysłanej w tym celu. Łącznie na przestrzeni lat 1906-1924 przewodził siedmiu ekspedycjom. Jeszcze przed I wojną światową doszedł do wniosku, że w Amazonii, na terenie dzisiejszego stanu Mato Grosso, znajduje się zaginione miasto, które nazwał Z.

W 1925 wyruszył na swoją ostatnią wyprawę. Ekspedycja, w skład której wchodzili Fawcett, jego syn Jack, Raleigh Rimmell i dwaj brazylijscy przewodnicy, 20 kwietnia wyruszyła z miejscowości Cuiabá. Ostatnia wiadomość od niego pochodziła z końca maja 1925 roku. Pomimo podejmowanych prób w następnych latach nigdy nie odnaleziono, ani podróżników, ani ich ciał.

Teraz już wiecie, że przystępując do rozgrywki przyjdzie Wam stanąć na czele ekspedycji poszukującej tajemniczego miasta Z. Podczas wyprawy będziecie musieli zarządzać zasobami prowiantu, amunicji i zdrowia tak, aby przetrwać w nieprzyjaznej dżungli. Ostrożnie będziecie musieli wytyczać swój szlak w celu uniknięcia czyhających na Was niebezpieczeństw. Poczujecie się jak prawdziwi podróżnicy.

Co znajdziemy w pudełku ?

Poza świetnie wykonanym pudełkiem gry przypominającym w swojej formie książkę lub bardziej dziennik podróżnika, to znajdziemy tam następujące elementy:

  • 6 Kart Poszukiwaczy
  • 9 Kart Ekspedycji
  • 56 Kart Przygód
  • 28 Żetonów Zdrowia
  • 21 Żetonów Prowiantu
  • 12 Żetonów Amunicji
  • 2 Pionki
  • 1 Żeton Poranku/Wieczoru
  • 1 Żeton Lidera Ekspedycji
  • 2 Karty Pomocy Gracza
  • Instrukcja
Zagniona Ekspedycja
Zagniona Ekspedycja – zawartość pudełka.
Zaginiona Ekspedycja
Ilustracje na kartach robią wrażenie.

Jak wygląda rozgrywka ?

Sama gra oferuje nam trzy warianty rozgrywki: kooperacyjny, jednoosobowy i gracz kontra gracz. Ja w telegraficznym skrócie przybliżę Wam pierwszy z nich.

Przygotowanie do rozgrywki.

Na początku gracze wybierają trójkę poszukiwaczy tak, aby każdy z nich miał inny symbol Umiejętności na swojej karcie. Tym sposobem bez względu na liczbę graczy, zespół zawsze będzie składał się z trójki poszukiwaczy. Oprócz tego gracze biorą 3 żetony Amunicji oraz 4 żetony Prowiantu i kładą je obok kart poszukiwaczy. Następnie należy potasować Karty Przygód, rozdać 4 każdemu z graczy, a z pozostałych utworzyć talię i umieścić ją (zakrytą) w zasięgu graczy.

Jeśli gracie we dwójkę, każdy z graczy otrzymuje 6 kart.

Mamy do wyboru trzy poziomy trudności: łatwy (polecany początkującym graczom, którzy dopiero uczą się grać), normalny oraz trudny dla doświadczonych graczy. Poziom trudności definiuje ilość Kart Ekspedycji jaką musimy użyć do utworzenia toru, którym będzie poruszać się ekspedycja. Dodatkowo definiuje również początkową ilość żetonów zdrowia naszych poszukiwaczy.

Rozgrywka.

Zgodnie z wybranym poziomem trudności. Na początku rozgrywki, w centralnym punkcie stołu układamy podłużny rząd Kart Ekspedycji, kładąc na końcu kartę zaginionego miasta Z. Na pierwszej karcie umieszczamy pionek reprezentujący naszą ekspedycję, żeton Wieczór/Poranek obracamy na stronę Poranek, zaś niewykorzystane żetony odkładamy na bok do późniejszego użytku. Następnie losujemy gracza rozpoczynającego i wręczamy mu żeton Lidera Ekspedycji. Wszystkie niewykorzystane elementy gry wędrują z powrotem do pudełka.

Jeśli gracie w piątkę, usuńcie jeden żeton Prowiantu z waszych zasobów.

Celem graczy jest dotarcie przynajmniej jednym żywym poszukiwaczem do ostatniej Karty Ekspedycji – reprezentującej zaginione miasto Z. Aby to osiągnąć, konieczne będzie posuwanie się naprzód, przy jednoczesnym zarządzaniu ryzykiem w taki sposób, by nie narażać poszukiwaczy na zbytnie niebezpieczeństwo. W tym celu w trakcie rozgrywki gracze będą wielokrotnie omawiać możliwości taktyczne oraz karty na stole, przy czym należy pamiętać, że niedozwolone jest ujawnianie jakichkolwiek szczegółów dotyczących kart trzymanych na ręku. Rozgrywka w Zaginioną Ekspedycję podzielona jest na rundy. Każda runda reprezentuje dzień z życia poszukiwaczy i dzieli się na dwa etapy – Poranek i Wieczór, po których nasi poszukiwacze muszą się posilić. Po zakończeniu każdej rundy gracze dociągają nowe karty na rękę.

Gra dobiega końca na jeden z trzech sposobów:

  1. Pionek dociera do karty z miastem Z – gracze wygrywają.
  2. Wszyscy poszukiwacze umierają – gracze przegrywają.
  3. Talia dobiegła końca po raz drugi – gracze przegrywają.

Podsumowując.

Zaginionej Ekspedycji miłośnikom kooperacji nie muszę polecać, już na pewno ją mają. Gra ma proste zasady, dobrą regrywalność i charakteryzuje się szybką rozgrywką w dodatku bardzo wymagającą (szczególnie na wyższych poziomach trudności). Niektórzy z moich znajomych porównują ją do Robinsona Crusoe – a ja Wam powiem, że jest o wiele lepiej. Po pierwsze ma ona lepiej napisaną instrukcję oraz dodatkowo świetnie dopracowany wariant solo. Czuć w niej klimat przetrwania, w przeciwieństwie do Robinsona, gdzie czasami miałem z tym problem. Minusów nie znalazłem i z czystym sumieniem polecam tę grę, bo naprawdę warto w nią zagrać.

Czy gra jest odpowiednia dla dzieci? Tutaj się zgadzam z ograniczeniem wiekowym wskazana na pudełku 12+ to minimum. Ze względu na sporą ilość trudnych decyzji do podjęcia to nasze młodsze pociechy mogą mieć problem z udźwignięciem takiej odpowiedzialności.

Czy są treści kontrowersyjne? Tak, jadowite pająki, krwawe piranie czy śmierć naszych podróżników można uznać za kontrowersyjny temat dla młodszych graczy.

  • Tytuł: Zaginiona Ekspedycja
  • Autor: Peer Sylvester
  • Ilustracje: Garen Ewing
  • Wydawca: All In Games
  • Wiek: 12+
  • Liczba graczy: 1-5
  • Czas: 30-50 min

Serdecznie dziękujemy! Egzemplarzem recenzenckim wsparło nas:

All In Games
All In Games

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *