Tajemnice Pętli

Tajemnice Pętli – pętla Hunter’a.

Tajemnice Pętli to niezwykła gra fabularna przedstawiająca alternatywną wizję lat 80. XX wieku, gdzie na każdym kroku można spotkać latające statki i niesamowite roboty, gdzie tajne rządowe eksperymenty oraz zagadkowe zjawiska burzą spokój codzienności.

z podręcznika Tajemnice Pętli

Jestem starym fanem gier fabularnych. W przeciwieństwie do Dzika swoją przygodę zaczynałem w 1994 roku (kurza grzywka – jaki ze mnie stary dziad). Dziś mam całą szafę systemów RPG i wiele sesji za sobą. Trudno więc mnie zaskoczyć i zachęcić czymś nowym. Wydawcy muszą naprawdę się postarać, aby wzbudzić we mnie chęć zakupu nowej gry fabularnej. W tym roku udało się to wydawnictwu Black Monk. Tajemnice Pętli miałem długo na celowniku. A kiedy dowiedziałem się, że będę mógł nabyć Polską edycję, ucieszyłem się jeszcze bardziej 🙂

Dodatkowo powinniście wiedzieć, że zdumiewający świat Pętli został stworzony przez znanego artystę Simona Stålenhaga. Jego obrazy przedstawiające szwedzkie przedmieścia w latach 80. XX wieku, pełne fantastycznych maszyn i dziwnych bestii, zdobyły uznanie na całym świecie. Sam jestem estetykiem i wzrokowcem i to właśnie tym kupili mnie już doszczętnie.

Zamówiłem więc nową grę fabularną i nadeszła pora, aby w końcu podzielić się z Wami moimi wrażeniami.

Świat w grze.

Podręcznik przenosi nas w lata 80-te XX wieku, chociaż nie są to do końca takie lata, jakie my znamy. Tutaj wszystko potoczyło się trochę inaczej. Oczywiście estetyka lat 80-tych została utrzymana, ale za sprawą odkrycia nowego zjawiska fizycznego w latach 40-tych przez pewnego uczonego, które zostało nazwane „efektem magnedynowym„, wiele rzeczy się zmieniło. Świat stał się bardziej futurystyczny, chociaż mam trochę lepsze określenie: retro-futurystyczny. Zjawisko to sprawiło, że czymś normalnym w tej rzeczywistości są unoszące się w powietrzu ciągniki, transportowce, małe drony działające dzięki wykorzystaniu tego właśnie zjawiska do ich napędzania. Pojawiły się również pierwsze roboty, w których da się wyczuć klimat znany mi rodem z gry Fallout. Nasi bohaterowie w tej rzeczywistości będą mieszkali w miejscu bardzo szczególnym, miasteczku przylegającym do niezwykłego ośrodka naukowego zwanego Pętlą. To wokół tego ośrodka będzie się toczyć większość Waszych przygód.

Podręcznik oferuje nam trzy gotowe Pętle. Pierwsza szwedzka Pętla znajduje się na wyspach na jeziorze Mälaren. Druga Pętla amerykańska znajduje się w miasteczku Boulder City, położonym w Nevadzie. Trzecia polska Pętla została umieszczona w Rembertowie pod Warszawą. Autorami polskich tekstów w grze są Wam dobrze znany z cyklu „Ojcowie Nerdowie” Kuba Polkowski oraz Daria Pilarczyk. Naprawdę odwalili przy tym kawał dobrej roboty – szacuneczek na dzielni się należy.

Tu Was trochę zaskoczę, ponieważ pomimo trzech dobrze przygotowanych Pętli do wyboru – ja stworzyłem własną. Ponieważ jestem oddanym wielbicielem filmu the Goonies to swoją pętlę postanowiłem umieścić w mieście Astoria znajdującym się w stanie Oregon. Teraz wyobraźcie sobie, że rodzina Fratellich, to nie jest gang fałszerzy pieniędzy, tylko grupa szpiegów próbująca wykraść np. tajne technologie pętli – och, opcji mam dosłownie mnóstwo. Zrobię moim graczom takiego Chris’a Columbus’a, że nigdy go nie zapomną 🙂

Trochę o samym podręczniku.

Na początek pochwalę szatę graficzną, skład podręcznika, ilustracje. Właśnie te ostatnie autorstwa Simona Stålenhaga są po prostu obłędne i same w sobie mogą być inspiracją do wielu Tajemnic podczas waszych sesji z grą. Wszystko jest przejrzyste, czytelne i solidne – w co nie wątpiłem, bo Black Monk pokazał, że potrafi wydawać gry fabularne przy Equestrii i Zew Cthulhu. Trzeba pochwalić wydawnictwo, ponieważ posiadają w swojej ofercie kolejną topową grę fabularną. A „beep” podejrzewam, że jeszcze nas w tym roku zaskoczą kolejnym mocnym tytułem.

Krótko o samej mechanice.

Jak w każdym dobrze przygotowanym podręczniku do gry fabularnej na 200 stronach znajdziemy wszystko, co nam będzie niezbędne do rozpoczęcia rozgrywki. Mechanika gry, to kolejna adaptacja mechaniki autorstwa Fria Ligan, czyli pewnie części z Was znanej jako Year Zero Engine, którą odpowiednio przystosowano do realiów nowej gry. Bardzo lubię, kiedy wykorzystywane są mechaniki, które sprzyjają narracji. Podczas gry będziemy używać kości typu k6. Cieszy mnie to bardzo, bo każdy z Was zapewne znajdzie je w domu.

Jak wyglądają testy w grze Tajemnice Pętli ? Są banalnie proste i łatwe do zapamiętania już po pierwszym czytaniu. Aby wykonać taki test rzucamy tyloma kośćmi k6, ile wynosi suma naszej cechy i umiejętności. Próbujemy na kościach wyrzucić przynajmniej jedną szóstkę. Ponieważ aby zdać test, potrzebujemy przynajmniej jednego sukcesu w większości przypadków. Wszystkie nadmiarowe sukcesy pozwalają na wprowadzenie dodatkowych efektów. Prawda, że proste?

A co się dzieje, kiedy ktoś z Was jest wyjątkowym pechowcem i kości mu nie sprzyjają ? Tu również z pomocą przychodzi mechanika gry. Możecie skorzystać z Dumy Waszej postaci, by uzyskać sukces (tylko raz na sesje). Kolejnym rozwiązaniem jest możliwość przerzucenia kości przez wykorzystanie punktów Szczęścia postaci. Ostatnią opcją będzie forsowanie się przez pogorszenie stanu postaci, co również daje możliwość ponownego rzutu kośćmi.

Tworzenie postaci.

Pamiętajcie – w Tajemnicach Pętli Wasza postać nie może umrzeć.

Waszą postać zaczniecie tworzyć od wybrania wieku, który w tej grze jest bardzo istotnym elementem. Ponieważ postać nie może mieć mniej niż 10 lat i nie więcej niż 15 lat. Z wiekiem postaci związana jest również ilość posiadanych punktów Szczęścia oraz ilość punktów, które rozdzielamy na Cechy. Jeżeli uporacie się z wiekiem i cechami, to będziecie mogli wybrać archetyp postaci. Archetypów w polskiej edycji znajdziecie aż dziesięć. Dwa zostały specjalne dodane do naszej edycji.

Kolejny etapem budowania Waszej postaci jest wzbogacenie jej opisu o aspekt fabularny. Podoba mi się, że wszytko to jest tak proste, a same zasady poprowadzą Was dosłownie za rękę podczas tworzenia postaci i jej aspektu fabularnego. Sam proces tworzenia postaci nie powinien Wam zająć więcej niż 20 minut. Warto zrobić takie wspólne spotkanie zerowe, na którym stworzycie swoje dzieciaki i spoicie całą Waszą drużynę fabularnie.

Tarapaty, tajemnica i kraina tajemnic.

Tarapaty są czynnikiem powstrzymującym bohaterów przed osiągnięciem jakiegoś celu. Tak też został zatytułowany jeden z rozdziałów podręcznika. Jeśli chodzi o graczy, to jest to ostatni rozdział z jakim mogą się zapoznać. Jeżeli podczas lektury podręcznika do piątego rozdziału Mistrz/Mistrzyni gry miał jakieś pytania z tyłu głowy, to rozdział szósty pomoże dokładnie zrozumieć mechanikę gry i wszytko ładnie uporządkuje.

Kolejne rozdziały podręcznika, są już tylko dla oczu Mistrzów/Mistrzyń gry. Przykładowo rozdział zatytułowany Tajemnica przedstawi Wam strukturę Tajemnicy w grze, a przyszli mistrzowie znajdą w nim wskazówki, jak pisać własne scenariusze.

Kraina Tajemnic to rozdział, gdzie autorzy pokazują inne podejście do tworzenia przygód, przez umieszczenie graczy w swoistej „piaskownicy”. Przyznam się, że to daje im bardzo dużą swobodę. Na pewno fani improwizacji będą zadowoleni. Otwarty świat w grze fabularnej – ciekawe 🙂

Ostatnie rozdziały zadowolą tych, co lubią mieć w podręczniku gotową kampanię. Znajdziecie tam kampanię „Cztery pory szalonej nauki”. Takiego rozwiązania w grach fabularnych szukają początkujący fani/mistrze gier fabularnych, kiedy brakuje im trochę praktyki. Czują się wtedy zdecydowanie lepiej, kiedy widzą, że w podręczniku znajduje się chociaż jedna kampania.

Podsumowując.

Muszę przyznać, że zdumiewający świat Pętli przebudził mnie jako mistrza gry. Swego czasu już myślałem, że nie wrócę do tego rodzaju rozgrywki. Widać, że nadal jednak można mnie zaskoczyć. Tajemnice Pętli jest świetnie wydaną i przygotowaną grą fabularną. Zdecydowanie wydawnictwo Back Monk postarało się, abyśmy dostali produkt najwyższej jakości. Myślę też, że dla tych zaawansowanych graczy/mistrzów gier fabularnych i tych rozpoczynających swoją przygodę, będzie ona doskonałym wyborem. Nie dziwi mnie to, że grę nagrodzono w 2017 roku prestiżowymi nagrodami ENnie Awards, aż w pięciu kategoriach. Nie pozostaje mi nic innego jak powiedzieć – Ojcowie Nerdowie polecają !!!

Tytuł: Tajemnice Pętli
Autorzy: Simon Stålenhag, Nils Hintze, Tomas Harenstam
Ilustracje: Simon Stålenhag
Wydawca: Black Monk Games
Wiek: myślę, że spokojnie od 14+ do 100 lat
Liczba graczy: 1 – 6 graczy (można więcej, ale kto ich wszystkich pomieści)
Czas: od 1 godzina do 2 dwóch (ale jak ktoś woli można dłużej).

Black Monk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *