Sagrada Família (Świątynia Pokutna Świętej Rodziny) – secesyjny kościół w Barcelonie w Katalonii o statusie bazyliki mniejszej, uważany za główne osiągnięcie projektanta Antoniego Gaudíego. W założeniu architekta sama konstrukcja budowli miała przypominać jeden wielki organizm. Budowę świątyni rozpoczęto w 1882 roku. Z powodu organicznej formy budowli oraz niepowtarzalności detali architektonicznych (tak jak w naturze żaden z nich nie jest identyczny i musi być osobno rzeźbiony) do dziś nie zdołano jej ukończyć. W październiku 2018 poinformowano iż świątynia od 136 lat budowana jest bez pozwolenia i w związku z tym kuria diecezjalna musi zapłacić 41 milionów dolarów kary.
Oficjalnie gra Sagrada wystartowała w 2016 roku na kickstarterze i jak to bywa z dobrymi grami planszowymi sfinansowała się w trybie ekspresowym. Na Polską edycję musieliśmy czekać do roku 2018. Ukazała się nakładem wydawnictwa Fox Games. Czym mnie urzekła na początku ? Oczywiście, że wyglądem. Cudowne malutkie kości sprawiły, że nie myślałem nawet o mechanice gry. Nie było to dla mnie ważne, bo sama gra jest piękna – biorę ją w ciemno.
Dobrze, to na czym w końcu polega ta gra ?! Musicie dokończyć budowę jednej z najbardziej efektownej konstrukcji, jaką widział świat! Waszym zadaniem będzie stworzenie efektownego witrażu w legendarnej bazylice Sagrada Familia.
Co znajdziemy w pudełku ?
W pudełku zostały umieszczone następujące elementy gry:
- 4 ramki witraży
- 12 kart wzorów witraży (po dwa wzory na jednej karcie co daje nam 24 wzory w sumie)
- 90 kostek (18×5 w kolorach – niebieski, fioletowy, zielony, czerwony, żółty)
- 12 kart narzędzi
- 10 kart celów grupowych
- 5 kart celów indywidualnych
- 4 znaczniki punktów gracza
- 24 znaczniki uznania
- Worek na kostki
- Tor rundy (front) Tor punktacji (tył)
- Zwięzłą i świetnie napisaną instrukcję
Godnym uwagi jest fakt, że dodatkowo w polskiej edycji znajdziecie 3 dodatkowe karty promocyjne witraży. Z czego jedna z dodatkowych kart dostępna jest wyłącznie w edycji polskiej. Zawiera ona dwa wzory witraży autorstwa Stanisława Wyspiańskiego – „Apollo” i „Bóg Ojciec”. Tak więc w polskiej edycji jest dostępnych 30, zamiast 24 wzorów witraży.
Jak wygląda rozgrywka ?
Rozgrywka trwa 10 rund. W poszczególnych rundach gracz rozpoczynający dobiera losowo kostki z woreczka i rzuca nimi. Liczba dobieranych kostek zależy od liczby graczy:
2 graczy – 5 kostek, 3 graczy – 7 kostek, 4 graczy – 9 kostek.
Na każdego gracza przypadają dwie kostki podczas rundy, jedna pozostaje jako dodatkowa na koniec rundy. Odkładamy ją na tor rund oznaczając w ten sposób numer rundy.
W każdej rundzie gracze rozgrywają swoje ruchy, wybierając kostki z puli i umieszczając je w swoim witrażu. Gracze muszą stosować się do prostych wymogów w zakresie koloru i odcienia, które zawarto na kartach wzoru, oraz nie mogą umieszczać kostek tego samego koloru lub tej samej wartości obok siebie.
Na koniec podliczamy punkty zwycięstwa, uwzględniając cele grupowe i indywidualne. Wygrywa gracz z największą ilością punktów zwycięstwa.
Podsumowując.
Sagrada urzekła mnie kolorami, wykonaniem i prostotą zasad. Sama rozgrywka jest dynamiczna, zmusza nas do logicznego myślenia i planowania. Charakteryzuje się sporą regrwalnością i zaraz po ukończonej jednej partii chcecie zagrać w nią ponownie. Podobnie obok kultowego Geniusza czy Ubongo gra również sprawdza się świetnie jako gateway (prawdopodobnie najlepszy tytuł który może wprowadzać nowicjuszy w świat naszego hobby). Podczas, gdy jedni oglądali telewizję, to ja i moja rodzina okres Świąt spędziliśmy przy Sagradzie, która świetnie zagospodarowała nasz wolny czas. Myślę, że więcej już pochwał nie trzeba dodawać. Minusów też nie widzę. Oczywiście mógłbym się czepiać, ale chyba tylko dla samej zasady, a tego robić nie lubię. Z pewnością jest to gra warta Waszej uwagi.
Czy gra jest odpowiednia dla dzieci? Śmiało mogę polecić już młodym graczom powyżej 7+, moje dzieci ogarnęły zasady bardzo szybko. Do tego stopnia, że mój syn czasami pogrywa w wariant jednoosobowy. Wydawca zdecydowanie zawyżył sugerowany wiek graczy, 13+ to lekka przesada. Przyznam byłem zszokowany 🙂
Czy są treści kontrowersyjne? Brak
- Tytuł: Sagrada
- Autor: Adrian Adamescu, Daryl Andrews
- Ilustracje: Adrian Adamescu, Daryl Andrews, Peter Wocken
- Wydawca: FoxGames
- Wiek: 13+ (zdecydowanie mocno zawyżony przez wydawcę sugerowałbym 7+)
- Liczba graczy: 1-4
- Czas: około 30 – 45 minut
Nałogowy gracz komputerowy, fan gier fabularnych i planszowych, mol książkowy oraz fan komiksów Marvel’a, DC. Szczęśliwy Ojciec 🙂 po prostu NERD