W grach planszowych chyba wymyślono już chyba wszystko. Wszystko ? A kontrola obszaru poprzez pstrykanie ?! A pstrykasz, bo masz Palec Boży. 🙂
Coś co wygląda na beztroską zabawę nawiązującą do najpopularniejszej gry podwórkowej z naszego dzieciństwa – kapsle, może zaskoczyć głębią. Jednak zacznijmy, po bożemu 🙂 – od początku.
Jesteście bogami, którzy się znudzeni postanowili sprawdzić, kto lepiej potrafi pozyskać wyznawców na wyspach Archipelagu. Dosłownie zrzucicie (pstrykniecie) swoich proroków z chmur w kierunku wysp, aby uzyskać większość na obszarze, co przekłada się na punkty zwycięstwa. Dodatkowo, jak kapryśni bogowie mają w zwyczaju, można pozbyć się proroków przeciwnika lub wybudować okazałe świątynie, które są brane pod uwagę przy ustalaniu przewagi na wyspie. Co istotne, w odróżnieniu do proroków, bardzo trudno je usunąć. I to wszystko.
Choć nie do końca..
Więc jak użyć Palec Boży?
Każdy gracz wybiera boga w jednym z 4 kolorów graczy, choć wydawca co jakiś czas udostępnia karty promocyjne. Mamy do wyboru wersję żeńską i męską, każdą z własną, niepowtarzalną mocą.
Gra toczy się przez 4 rundy (generacje), każda składa się z 3 prostych faz. Pod koniec rundy 4, bóg z największą liczbą punktów (wyznawców) wygrywa.
Palec Boży i „Faza Rady”
Gracze dobierają 2 karty praw , które określają zasady rundy. Wszyscy głosują jednocześnie (kciuki w górę lub w dół) na kartę ze specjalną zasadą, której chcieliby użyć.
Palec Boży i „Faza misji”
Po kolei gracze „wpstrykują” jednego ze swoich proroków na mapę w kierunku wysp z rogu z chmurami. Bogowie mogą użyć swoich specjalnych mocy, jeśli chcą. Prorok może zrzucić innych z ich miejsc, a nawet całą mapę, aby zmienić równowagę sił na wyspach. Jeśli uda ci się wprowadzić jednego ze swoich proroków do miasta (małego kółka) na wyspie, możesz postawić świątynię w dowolnym miejscu na tej wyspie. Duży, masywny kawałek drewna J, którego nie można przesuwać, a pomaga w blokowaniu. Rozmieszczaj je mądrze!
Jeśli uda ci się wprowadzić proroka do kręgu pośrodku maty (pępek), zdobędziesz PZ za tego proroka i za każdą wyspę, na której masz proroka lub świątynię. Pstrykacie tak długo, aż wykorzystacie ze swoich zasobów wszytkich proroków.
Palec Boży i „Faza kultu”
Sprawdzamy punktacje. Każdy bóg otrzymuje 1 PZ za każdą wyspę, na której ma proroka lub świątynię oraz 2 PZ za każdą wyspę, na której dominuje.
Następnie zabierasz wszystkich swoich proroków z maty, natomiast świątynie zostają na mapie. Zaczynacie ponownie od fazy narady.
„Faza moich wniosków” 🙂
Ta gra jest o wiele bardziej zabawna, niż mogłem przypuszczać. Zagraliśmy kilka partii pod rząd w mgnieniu oka, ponieważ zasady są bardzo proste.
Karty faz Rady to naprawdę różne rzeczy, które zmieniają każdą rozgrywkę. Namiastka asymetrii w postaci różnych mocy Bogów sparwia, że chemy wypróbować każdego. A jest z czego wybierać.
Bardzo się cieszę z możliwości obcowania z grą „Palec Boży”, ponieważ mam za sobą nieudane epizody z tego typi grami. Ice Cool początkowo bawił, potem wkrada się powtarzalność, Flickin Up nie do końca mnie przekonywał zasadami. Propozycja Awaken Realms oraz Foxgames nadała głębi tej mechanice. Dodano fabułę, dodano elementy area control – dzięki temu wiemy po co pstrykamy i celujemy w konkretne zdobycze. Brawo! Ja wracam do pstrykania! 🙂
Tytuł: Palec Boży
Autor: Paweł Stobiecki, Jan Truchanowicz, Łukasz Włodarczyk
Ilustracje: Dagmara Gąska
Wydawca: Foxgames
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2-4 graczy
Czas: 15 – 40 minut
Tata Filipa, geek, komiksomaniak i planszowy świr. Zagram zawsze, przeczytam wszystko.