6 bierze! to jedna z moich ulubionych, a zarazem najmniej lubianych gier karcianych. Co?! Tak, wszystko zależy od mojego nastroju. 6 bierze! czasami daje złudzenie, że naprawdę masz kontrolę w grze, Innym razem jest to losowo kapryśna rozgrywka, w której po prostu zagrywasz w kartę i obserwujesz, co się stanie. Kiedyś wygrałem partię 6 bierze! nie patrząc na swoje karty i po prostu wykładając jedną na chybił trafił w każdej rundzie. Niezależnie od tego, jest to gra, która zawsze wywołuje śmiech, jęki i inne rodzaje emocji, gdy karty układają się w rzędy na stole. A co się stanie jeśli dodamy do kart planszę? I zamienimy te karty na płytki? Powstanie 6 bierze – graplanszowa. Już nie karciana. 🙂
6 bierze i dodaje coś nowego.
6 bierze – gra planszowa to tytuł oparty na tej wspaniałej grze. Tutaj gracze nadal potajemnie i jednocześnie wybierają z ręki ponumerowaną płytkę. Następnie umieszczają je na planszy od najmniejszej do największej liczby. Gra zawiera kafelki ponumerowane od 1 do 100, a każdy gracz otrzymuje dwanaście płytek. Na każdej płytce znajduje się dodatkowo od jednego do pięciu głów byków. Aby rozpocząć grę, cztery kafelki odkrywamy losowo i umieszczane na pierwszym miejscu w pierwszych czterech rzędach na planszy.
W każdej turze każdy gracz w tajemnicy i jednocześnie wybiera płytkę, a następnie wszyscy ujawniają je w tym samym czasie. Płytki dodajemy do czterech aktywnych rzędów na planszy od najniższej do najwyższej liczby. Płytka jest umieszczana w rzędzie po prawej stronie płytki o niższej wartości. Najmniejsza różnica między płytkami ma znaczenie, jeśli dostępnych jest wiele opcji. (Na przykład 44 powinno być umieszczone na prawo od 42, a nie 38, jeśli obie te liczby znajdują się w różnych rzędach). Jeśli płytka ma niższą liczbę niż wszystkie skrajnie prawe płytki, należy ją umieścić po prawej stronie płytki z najwyższą wartością.
6 bierze – gra planszowa, ale też są karty.
Kiedy każda płytka jest umieszczana na planszy, należy zwrócić uwagę na symbole znajdujące się na wielu polach planszy. Jeśli na polu znajduje się liczba dodatnia lub ujemna, gracz, który zagrał kafelek, przesuwa swój znacznik punktacji zgodnie z tabelą. Warto zauważyć, że za każdym razem, gdy zdobędziesz punkty ujemne, możesz dobrać kartę Szczęścia z talii za każde pole koniczyny, które mijasz podczas cofania się. Karty te albo konwertują miejsce w rzędzie na planszy na +5 punktów lub zamieniają ostatnie miejsce w rzędzie na premię, która może zakończyć się zdobyciem punktów zamiast ich utraty.
Jeśli umieścimy płytkę na polu z dodatnim lub ujemnym symbolem byka, gracz zyskuje lub traci punkty w liczbie równej liczbie byczych głów na zagranej płytce. Jeśli płytka zajmie ostatnie miejsce w rzędzie, gracz traci punkty równe sumie byczków na wszystkich innych kartach w tym rzędzie. Następnie przesuwamy tą kart w dół planszy na pierwszą pozycję w najwyższym pustym rzędzie. Gdy wszyscy zagrają wszystkie swoje płytki lub w grze dwu-, trzyosobowej, uzupełnią swoje karty, a następnie rozgrywaj drugi zestaw dwunastu płytek.
6 bierze czy nie bierze?
6 bierze – gra planszowa niewątpliwie przypomina swój karciany pierwowzór. Istnieją jednak subtelne różnice. Wiele miejsc na planszy możemy rozpatrywać jako pozytywną i negatywną zachętę do prawie każdej rozgrywki. To dlatego, że masz możliwość zrobić coś więcej niż tylko unikać wyłożenia szóstej karty z rzędu. 6 bierze – gra planszowa to interesująca pozycja, która wyróżnia się na tle poprzednika. I co ważne – posiadanie pierwowzoru nie wyklucza posiadania wersji z planszą.
Tytuł: 6 bierze! Gra planszowa.
Autor: Wolfgang Kramer
Ilustracje: Franz Vohwinkel
Wydawca: G3 (org. Amigo)
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2-6 graczy
Czas: 20 minut
Tata Filipa, geek, komiksomaniak i planszowy świr. Zagram zawsze, przeczytam wszystko.