Lubię chaos. Chaos związany z dziećmi. To taki dobry chaos, kiedy w trakcie zabawy burzymy wszelkie ograniczenia i radośnie cieszymy się swoim towarzystwem. To taki porządany efekt przez rodziców, kiedy zabawa z dzieckiem nie nudzi, co więcej My staruchy mamy ochotę na więcej.
Gry planszowe w swoje konstrukcji pozwalają intensywnie angażować się rodzicom i dzieciom. Są tytuły, które w swojej konstrukcji oferują ciekawe rozwiązania w mechanice i temacie. Spajają więzy rodzinne i nieważne kto inicjuje partyjkę. Dziecko czy rodzic. Gry planszowe pozwalają konstruktywnie spędzać czas każdemu niezależnie od wieku. Ich uniwersalność polega na tym, że zazwyczaj próg wiekowy zaczyna się od określonego minimalnego wieku, ale nie ma wartości krańcowej maksymalnej. Gra ma bronić się tzw. miodnością czyli własną umiejętnością do angażowania nas w rozgrywkę. Co więcej ma wywoływać efekt „kolejnej partii. To siła dobrej gry. Prostej w zasadach, ale nie prostackiej w mechanice.
Jest tylko jedna rzecz, której brakuje większości gier planszowych.
Chaosu.
Czyli zezwolenia na dowolność. Dowolność w konstruowaniu i interpretacji zasad….
Aż tu nagle….PLASK! A raczej BLANK!
Zaszalejmy, stwórzmy własne zasady.
Brzmi intrygująco? Brzmi! I wcale nie jest skomplikowane.
Nerdads.pl wytłumaczy to tradycyjnie w 3 krokach:
- Cel gry. Warunki zwycięstwa.
– bądź pierwszym graczem, który pozbędzie się wszystkich kart
– uważaj na karty zasad (biało-pomarańczowe) i karty gry (kolorowe), bo poniesiesz karę, jeśli się pomylisz (dobierzesz extra kartę)
– zwycięzca może stworzyć nową kartę zasad albo zmodyfikować kartę gry
– wygrana oznacza, że tworzysz swoją unikatową talię kart i zmieniasz grę na zawsze
2. Jak zacząć. Tura gracza.
– potasuj karty zasad i połóż 3 odkryte na środku stołu, przeczytaj je na głos; pozostałych utwórz zakryty stos kart zasad
– potasuj 72 karty gry i rozdaj po 7 każdemu graczowi; z pozostałych utwórz stos dobierania
– odwróć wierzchnią kartę ze stosu dobierania i połóż obok, to początek stosu kart odrzuconych
– w swoim ruchu zagraj przynajmniej 1 kartę na stos kart odrzuconych
– zagrana karta/karty musi mieć ten sam kolor lub taką samą cyfrę jak wierzchnia karta na stosie kart odrzuconych
– gdy wszystkie efekty z kart wynikającej z zagranej przez Ciebie karty (bądź kart) zostały rozpatrzone Twoja tura się kończy
– jeśli nie masz karty, która pasuje do koloru lub cyfry – dobierasz extra kartę ze stosu dobierania – TO TWOJA KARA
3. Uwagi, dodatkowe zasady.
– możesz zagrać więcej niż 1 kartę naraz pod warunkiem, że karty, które zagrywasz mają ten sam kolor LUB cyfrę
– jeśli zagrasz kilka kart jednocześnie, to TYLKO wierzchnia karta na stosie kart odrzuconych wywołuje efekt z kart zasad lub karty gry
– nie możesz zagrać od razu karty, która została dobrana jako kara – to koniec Twojej tury
– karę ponosisz za:
- Zagranie karty nie w swojej turze
- Błędne oskarżenie o błąd innego gracza
- Zagranie karty lub niepasującej kolorem lub cyfrą
- Nie zastosowałeś się do efektu karty zasad lub karty gry zanim zagrano kolejną kartę
Na początku był chaos. A na końcu?
To jest majstersztyk, aby honorować zwycięzcę stworzeniem lub modyfikacją zasad. Dzięki temu Twój własny egzemplarz BLANK jest jedyny w swoim rodzaju. Dochodzi kolejna zasada i dosłownie świerzbi, aby rozegrać kolejną partię i sprawdzić działanie nowej zasady w praktyce. To takie proste. To takie wspaniałe! Nie kończyliśmy na jednej partii, Filip wymyślał coraz bardzie zwariowane zasady. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby nakazać graczom trzymać się lewą ręką za prawe ucho i zagrywać karty zębami! To jest chaos, który możemy ujarzmić, a jednocześnie dokładać kolejne niespodzianki. Bezcenna jest mina nowych graczy, którzy widzą nasze pismo na karcie. Jak to?! Niszczycie grę? A potem otwierają szeroko oczy ze zdziwienia, kiedy zapoznają się z zasadą! Napady śmiechu to niekontrolowany proces podczas gry w BLANK, od 6 latków do dziadków gra trafia w każdy gust. I tak, to może być dobra imprezówka. Jednak to przede wszystkie pozycja łamiąca wszelkie schematy, a jednocześnie idąca w zgodzie z linią gry łatwej i przystępnej. Jedzie z nami na wakacje. Obowiązkowo.
Marzy mi się combo z kart stworzonych przez graczy z całej Polski, takie unikatowe partie. A może drogi Rebelu warto stworzyć galerię najbardziej oryginalnych zasad?
Nerdads.pl serdecznie poleca! Bardzo! Jesteśmy zachwyceni!
Czy jest odpowiednia dla dzieci? Kreatywność w wymyślaniu nowych zasad nie ma granic w przypadku dzieci. Próg wiekowy idealnie trafiony. Blank to mix gry karcianej z interaktywnym zadaniem pozwalającym modyfikować rozgrywkę. Tu młody gracz ma realny wkład twórczy po każdej zwycięskiej partii. Po prostu ahoj przygodo!
Czy są treści kontrowersyjne? Podstawowe zasady są bardzo grzeczne i łatwe przede wszystkim, ale jeśli kupimy sobie na przykład dwa egzemplarze Blank i jeden przeznaczymy do grania w dorosłym gronie….kto wie jakie zasady się pojawią na kartach. 😊
- Tytuł: Blank
- Autor: Henri Kermarrec
- Wydawca: Rebel
- Wiek: 6+
- Liczba graczy: 2-6
- Czas: 10 minut. (15 w praktyce)
Serdecznie dziękujemy! Egzemplarzem recenzenckim wsparło nas wydawnictwo:
Tata Filipa, geek, komiksomaniak i planszowy świr. Zagram zawsze, przeczytam wszystko.